Σελίδες

Τρίτη 7 Ιουλίου 2020

Μοίρασαν 20 εκατομμύρια ευρώ χωρίς κριτήρια;



Τα χρήματα μοιράστηκαν στους κολλητούς, σε όσους γράφουν ύμνους για τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη ενώ συγχρόνως εφευρίσκουν σκάνδαλα ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία αναπαράγουν με προθυμία, και όλα αυτά ανεξαρτήτως επιρροής

Η επίσημη «λίστα Πέτσα», με τα ποσά που έδωσε η κυβέρνηση στα ΜΜΕ για τις καμπάνιες ύψους 20 εκατ. ευρώ για τον κορωνοϊό, επιβεβαιώνει όλες τις μέχρι τώρα υποψίες για απαράδεκτους αποκλεισμούς, εκλεκτικές συγγένειες που ευνοούνται πέραν πάσης προσδοκίας, κακοδιαχείριση του δημόσιου χρήματος έως και μπάχαλο. Την ίδια ώρα μάλιστα που διατυπώνονται σοβαρές ενστάσεις ότι υπήρξαν μαγειρέματα προκειμένου να βγουν λάδι οι κυβερνητικοί.
Επιβεβαιώνει ακόμη ότι τα χρήματα μοιράστηκαν χωρίς κανένα αντικειμενικό κριτήριο, όπως, για παράδειγμα, η επιρροή των ΜΜΕ, όπως καταγράφεται από τις πωλήσεις (εφημερίδες), την ακροαματικότητα (ραδιοφωνικοί σταθμοί), την τηλεθέαση (τηλεόραση), την επισκεψιμότητα (ιστοσελίδες), πράγμα που θα αιτιολογούσε την επιδίωξη της καμπάνιας για κάλυψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερης μερίδας κοινού. Καμία τέτοια πρόθεση. Ή, για παράδειγμα, ο αριθμός των εργαζομένων στα ΜΜΕ, κριτήριο που θα επέτρεπε να θεωρηθεί ότι με την καμπάνια -εκτός του μηνύματος "μένουμε σπίτι” κ.λπ.- ενισχύεται και η απασχόληση στον χώρο των ΜΜΕ, δεδομένων και των στοιχείων της ανεργίας. Ούτε κατά διάνοια. Ούτε, βέβαια, κριτήρια ιστορικότητας των ΜΜΕ ή πλουραλισμού των απόψεων δείχνουν να έχουν ληφθεί υπόψη. Ακριβώς το αντίθετο.
Επιβεβαιώνεται αυτό που είχε γίνει αντιληπτό εμπειρικά από την πρώτη ώρα: τα χρήματα μοιράστηκαν στους κολλητούς, σε όσους γράφουν ύμνους για τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη ενώ συγχρόνως εφευρίσκουν σκάνδαλα ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία αναπαράγουν με προθυμία, και όλα αυτά ανεξαρτήτως επιρροής.

Η παρατήρηση του υφυπ. Στ. Πέτσα ότι «πήραν χρήματα και ΜΜΕ που ασκούν κριτική» δείχνει ότι η χρηματοδότηση, όταν υπάρχει, είναι προσχηματική. Οι διαφορές χρηματοδότησης σε μέσα της ίδιας επιρροής είναι χαοτική. Εκτός της περίπτωσης του Ομίλου Ντοκουμέντο του Κ. Βεξεβάνη, που έχει αποκλειστεί εντελώς, χωρίς αιτιολόγηση, η περίπτωση που πραγματικά "βγάζει μάτι" είναι η συνεταιριστική «Εφημερίδα των Συντακτών», η οποία πολιτικά κινείται στον χώρο της Αριστεράς.
Πρόκειται για τη δεύτερη σε κυκλοφορία καθημερινή πολιτική εφημερίδα της χώρας. Μετά «Τα Νέα» και πριν τον «Ελεύθερο Τύπο». Λοιπόν, τα “Νέα” χρηματοδοτήθηκαν με 63.000 ευρώ, η «Εφημερίδα των Συντακτών» με 30.000 ευρώ και ο «Ελεύθερος Τύπος» με 80.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι οι εκδότες του “Ελεύθερου Τύπου” έχουν φεσώσει εργαζόμενους και προμηθευτές και βρίσκονται στα δικαστήρια. Στον χώρο των εφημερίδων επίσης, ο εβδομαδιαίος «Φιλελεύθερος» του Θ. Μαυρίδη, που αποκάλεσε τον Κυρ. Μητσοτάκη «Μωυσή» που θα οδηγήσει το έθνος στη σωτηρία, έλαβε επίσης 60.000 ευρώ. Άλλες εφημερίδες με μηδαμινή και ελάχιστη κυκλοφορία έλαβαν σημαντική ενίσχυση: «Η Άποψη» 20.000, «Βραδυνή» 18.000, «Μπαμ» 15.000.
Τα μεγαλύτερα ποσά και με διαφορά πήγαν σε μεγάλους ομίλους Μέσων ενημέρωσης που διατηρούν και τηλεοπτικούς σταθμούς, αλλά και σε «ομίλους ιστοσελίδων» στην Αθήνα και την περιφέρεια, φιλικών προς την κυβέρνηση. Το υψηλότερο ποσό φαίνεται ότι έλαβε ο Όμιλος ΣΚΑΪ του Γ. Αλαφούζου, ο αποτελεσματικότερος υποστηρικτής της Ν.Δ. και ο πιο εμπαθής εχθρός της Αριστεράς και του ΣΥΡΙΖΑ. Εάν δεν έχει ξεφύγει κάποιο περίεργο σάιτ, ο Όμιλος ΣΚΑΪ έχει λάβει μέσα στους δύο μήνες της καμπάνιας 1.100.000 ευρώ. Συν 330.000 ευρώ η “Καθημερινή”. Ο ΑΝΤ1 φέρεται δεύτερος με 1.030.000 ευρώ και έπεται ο Όμιλος Μαρινάκη με 937.000, εάν δεν έχει ξεφύγει κάποια ιστοσελίδα. Ακολουθούν το Star με 830.000, ο Alpha 804.000, ο Όμιλος Σαββίδη (Open, “Έθνος”) με 635.000.
Εντύπωση προκαλούν οι περιπτώσεις δύο περιφερειακών καναλιών της Αττικής: το ένα είναι το Action 24, το οποίο λαμβάνει συνολικά 180.000 ευρώ, και το δεύτερο το Blue Sky με 90.000 ευρώ. Όταν π.χ. το Kontra λαμβάνει μόλις 30.000, το Attica TV 20.000 και το MAD 15.000.
Αλ. Τσίπρας: "Μαγειρέματα"
Την ώρα που η «λίστα Πέτσα» βγάζει μάτι, ο ΣΥΡΙΖΑ διατυπώνει σοβαρές ενστάσεις για "μαγειρέματα", ενώ η κυβέρνηση έχει να απαντήσει και στα ερωτήματα των δημοσιογραφικών ενώσεων, οι οποίες έχουν κινητοποιηθεί σε όλη τη χώρα.
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τη λίστα Πέτσα αποδεικνύει πως είναι άριστη στο μαγείρεμα» σημειώνει με tweet του ο Αλέξης Τσίπρας και συνεχίζει: «Η κυβέρνηση της Ν.Δ. απέδειξε ότι ο εκπρόσωπός της έχει μια θέση στο επόμενο Master Chef».
«Στόχος της κυβέρνησης ήταν ο οικονομικός στραγγαλισμός όσων τους ασκούν κριτική» σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του και συμπληρώνει ότι το μοναδικό κριτήριο ήταν «το πώς θα πάρουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα 20 εκατ. ευρώ Μέσα που λιβανίζουν τη Ν.Δ. και επιτίθενται σε καθημερινή βάση στον ΣΥΡΙΖΑ». Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητάει από τον Κυρ. Μητσοτάκη να δημοσιοποιήσει:
- Τις αρχικές εντολές καταχώρισης διαφημίσεων που είχε στείλει η Initiative και τις αρχικές τιμολογήσεις. Αν αρνηθεί, αυτό συνιστά ομολογία «μαγειρέματος» της λίστας.
- Τους τιμοκαταλόγους του κάθε Μέσου, και κυρίως της κάθε ιστοσελίδας, βάσει των οποίων έγινε η χρέωση για την εκάστοτε διαφημιστική καταχώριση που έλαβε. Μήπως πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος υπερκοστολογημένες διαφημίσεις σε Μέσα που στην ελεύθερη διαφημιστική αγορά δεν θα μπορούσαν ούτε σε έναν χρόνο να απορροφήσουν; Μήπως η έκτακτη ανάγκη της πανδημίας μετατράπηκε σε έκτακτη ευκαιρία για υπερκοστολογήσεις;
Αν δεν δώσει τους τιμοκαταλόγους στη δημοσιότητα, η κυβέρνηση επιβεβαιώνει αθέμιτες πρακτικές σε βάρος πολλών Μέσων, σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ και εξηγεί: Σε άλλη ιστοσελίδα χρέωνε 2 ευρώ τις χίλιες εμφανίσεις της διαφήμισης και σε άλλες 50 ή 100 ευρώ τις χίλιες εμφανίσεις, διότι πολύ απλά έχουν μηδαμινή επισκεψιμότητα και έπρεπε κάπως να δικαιολογηθούν τα ιλιγγιώδη ποσά που έλαβαν.
Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του έχουν δύο επιλογές: Είτε να δώσουν άμεσα όλα αυτά τα στοιχεία στη δημοσιότητα είτε να τα αποσιωπήσουν, ομολογώντας ουσιαστικά το ‘μαγείρεμα’ της λίστας για να καλυφθούν τυχόν ποινικές ευθύνες των υπουργών που έβαλαν τις υπογραφές τους στη διασπάθιση δημοσίου χρήματος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει ακόμη από την κυβέρνηση να απαντήσει για ποιον λόγο έχει αποκλείσει συγκεκριμένα Μέσα μόνο και μόνο επειδή ασκούν κριτική σε αυτήν. Αλλά και να εξηγήσει γιατί σε κάποια Μέσα έχουν δοθεί ψίχουλα, ενώ όσα επιτίθενται συστηματικά στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν χρυσωθεί πλουσιοπάροχα. Μήπως η συγκεκριμένη μεθόδευση έγινε προκειμένου να φανεί, ψευδεπίγραφα, πως καλύπτεται το κριτήριο του πλουραλισμού;
Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ
Στη Βουλή φέρνουν το μαγείρεμα της λίστας με ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών που κατέθεσαν 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της βουλευτού Πέλλας Θεοδώρας Τζάκρη, την οποία συνυπογράφει και η γραμματέας της Κ.Ο. Όλγα Γεροβασίλη.
Οι βουλευτές αιτούνται την κατάθεση εκδοθέντων τιμολογίων και περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ των Μηνών Μαρτίου, Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου 2020 των Μέσων Ενημέρωσης που έλαβαν αμοιβή για την προβολή των διαφημιστικών προγραμμάτων και καλούν τον υπουργό να απαντήσει (α) εάν τα ποσά που περιλαμβάνονται στη δημοσιευθείσα λίστα αντιστοιχούν στις αρχικές εντολές δημοσίευσης που απέστειλε ο ιδιώτης μεσάζων και (β) επειδή στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει φορολογικό απόρρητο να κατατεθούν τα εκδοθέντα τιμολόγια.
Διαφάνεια ζητούν οι δημοσιογραφικές ενώσεις
Εν τω μεταξύ, για τον τρόπο χρηματοδότησης των ΜΜΕ ενεργοποιήθηκαν η ΕΣΗΕΑ και τα άλλα δημοσιογραφικά σωματεία της περιφέρειας: ΕΣΜΘ, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε και ΕΣΠΗΤ, που ζητούν διαφάνεια στην κατανομή των κονδυλίων. Με κοινή επιστολή τους προς τον Στέλιο Πέτσα, οι εκπρόσωποι των δημοσιογραφικών ενώσεων ζητούν:
Να ενημερωθούν για τα κριτήρια τα οποία ίσχυσαν για τα ΜΜΕ σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή ή τον αποκλεισμό από τις καμπάνιες.
* Να ενημερωθούν ποιος φορέας (δημόσιος ή ιδιωτικός) αποφάσισε για την επιλογή ή τον αποκλεισμό τους.
* Να ενημερωθούν για τα κριτήρια κατανομής των ποσών που αποφασίστηκε να δοθούν.
* Να δοθούν στη δημοσιότητα οι εντολές καταχωρίσεων προς τα ΜΜΕ.
* Να γνωστοποιηθεί με την κατάθεση στοιχείων εάν τηρήθηκε ο ισχύων νόμος, περί κατανομής του 30% της κρατικής διαφήμισης στα ΜΜΕ της Περιφέρειας.
* Να γνωστοποιηθεί εάν στα κριτήρια επιλογής των ΜΜΕ έλαβαν υπ’ όψιν τους το ουσιαστικό περιεχόμενο του νόμου περί ενίσχυσης των έντυπων μέσων, ο οποίος μεταξύ άλλων προβλέπει για την ενίσχυση κάθε μέσου τη διασύνδεση με τις μόνιμες θέσεις εργασίας.
* Να απαντηθεί εάν, σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, τηρήθηκε η προϋπόθεση εγγραφής τους στο Μητρώο Ηλεκτρονικών Μέσων, ώστε αυτά να δικαιούνται οιασδήποτε κρατικής ενίσχυσης.
* Να ενημερωθούν άμεσα εάν τα μέτρα ενίσχυσης του έντυπου Τύπου θα εφαρμοστούν και πότε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου